Kysyimme syyskuussa 2021 suomalaisilta, miten he tällä hetkellä suhtautuvat valmisruokaan ja kuinka usein he valmisruokaa käyttävät. Tutkimukseemme osallistui noin 1 000 ihmistä eri puolelta Suomea.
Valmisruokaan suhtaudutaan erittäin positiivisesti. Tämä näkyy niin valmisruoan myyntiluvuissa kuin valmisruokatutkimuksissa. Suomalaisista 87 % suhtautuu valmisruokaan positiivisesti tai neutraalisti. Mielikuva valmisruoasta on kaikissa taustaryhmissä tällä hetkellä positiivinen eikä suuria korostumia ryhmien välillä ole nähtävissä.
Valmisruoasta on tullut säännöllisempi osa suomalaisen ruokailutottumuksia, ja sen syöminen on kasvanut tasaisesti viime vuosina. Valmisruoan syöminen on lisääntynyt verrattuna vuoteen 2018, 61 % suomalaisista syö valmisruokaakerran viikossa tai useammin, kasvua vuodesta 2018 on 25 %-yksikköä. Naisten ja miesten välillä ei juuri ollut eroa valmisruoan viikoittaisessa käyttämisessä, miehet hieman korostuivat valmisruoan käyttäjinä. Aktiivisin valmisruoan käyttäjäryhmä on 18–50-vuotiaat ja taloudet, joiden koko on 3 tai 4 henkeä.
Joululaatikoihin suhtaudutaan valmisruokaryhmistä positiivisimmin
Joululaatikot ovat olleet vuodesta toiseen myönteisimmän vastaanoton saanut valmisruokasegmentti. Kaikkiin valmisruokasegmentteihin suhtaudutaan tänä päivänä myönteisemmin kuin muutamia vuosia sitten, kun vertaa tuloksia aikaisemmin tehtyihin tutkimuksiin. Positiivisuus klassikoita kohtaan on yleisesti lisääntynyt,ja erityisesti nuorempien (18–34-v.) kuluttajien keskuudessa esim. positiivisuuden kasvu laatikoita kohtaan kasvoi 34 %-yksikköä verrattuna vuoteen 2018.