Take awayn suosio kasvaa, kertoo Taloustutkimuksen raportti. Tuotevalikoimaa kannattaa miettiä avoimin mielin, sillä ruokailijoiden toiveet vetävät nyt moneen suuntaan.
Miten kaupunkilaiset käyttävät take away -palveluita? Tätä Taloustutkimus selvitti laajalla Take away -tutkimuksella.
Ostajien määrän todettiin kasvaneen kahden vuoden takaisesta tutkimuksesta. Nyt liki yhdeksän kymmenestä oli ostanut take away -tuotteita kuluneen vuoden aikana. Enemmistö hankki niitä vain itselleen, mutta vajaa puolet myös muille, lähinnä puolisolle.
– Take away -tuotteita ostetaan yleisesti lounaaksi ja päivälliseksi. Yli puolet vastaajista ostaa niitä myös välipalaksi ja illalliseksi, kertoo Taloustutkimuksen tutkija Hanna-Leena Heinosaari.
Vaivattomuus voittaa terveellisyyden
Take awayn tärkein tehtävä on viedä nälkä. Muita tärkeitä valintakriteerejä ovat pakkauksen helppo kuljetettavuus, sopiva annoskoko, tuotteen tuttuus ja mahdollisuus nauttia tuote suoraan pakkauksesta. Näistä kaksi viimeksi mainittua koetaan tärkeämmäksi kuin ennen.
Hanna-Leena Heinosaaren mukaan terveellisyyden painoarvo on take away -tuotteiden osalta laskenut. Rasvan, proteiinien tai suolan määrää pohtii yhä harvempi.
Kauppojen rooli kasvoi
Ruokailijoille take away on ratkaisu nopean ruokailun tarpeeseen sekä hetkiin, joina ruoanlaitto ei kerta kaikkiaan kiinnosta.
Ostopaikkojen ykkösiä ovat pikaruoka- ja noutopaikat – erityisesti viikonloppuisin. Arjen valinnoissa esiin nousevat myös päivittäistavarakauppa ja hypermarketit. Kauppa on onnistunut kasvattamaan osuuttaan take away -kakusta muiden ostopaikkojen hiipuessa. Mitä siis ravintola tai kahvila voisi tarjota vauhdissa ruokaileville?
Helppoa kotimaista – ja kansainvälistä!
Tuotteen kotimaisuus koetaan aiempaa tärkeämmäksi asiaksi. Kotimaisuustrendille tutkimuksesta löytyy mielenkiintoinen vastapooli.
– Etnisten ravintoloiden noutoaterioiden sekä wrapien ja bageleiden suosion kasvu on jännittävä ilmiö samalla, kun kotimaisuuden arvostus on noussut, Hanna-Leena Heinosaari mainitsee.
Ketjuravintoloiden ja muiden noutopaikkojen take away -hittejä ovat tutusti pizza ja täytetty leipä. Hampurilaisten osuus on laskenut ja vastaavasti yhä enemmän kysyntää on salaateille.
Ruokailijat pitävät take away -tuotteita kalliina ja valikoimaa suppeana. Valttia ovat siis kustannustehokkaat ratkaisut, jotka mahdollistavat monipuolisen ja vaihtelevan tarjonnan. Uusien salaattivaihtoehtojen ohella kaivataan esimerkiksi keittoja ja vegetuotteita.
Taloustutkimus Oy: Take away 2016. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2016 ja kohderyhmänä olivat valtakunnallisesti 15–60-vuotiaat. N = 1200.