Osallistuminen Tubeconiin herättää tuotekehittäjässä hämmentyneen fiiliksen. Mikähän se edes on??? Ja miksi me olemme siellä?
Tubecon on YouTuben ja tubetuksen ympärille muodostunut tapahtuma, joka järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2014, tästä tapahtuma on kasvanut vuosi vuodelta. Tänä vuonna Tubecon järjestettiin Helsingin Messukeskuksessa 17.-18.8. Tapahtuman tarkoitus on yhdistää päätähdet eli tubettajat ja heidän seuraajansa. Suurin seuraajaryhmä tapahtumassa olivat noin 9–15-vuotiaat tytöt ja pojat. Kaikkiaan tapahtumaan osallistui 17.000 nuorta.
Saarioinen lähti Tubeconiin mukaan tavoitteenaan vahvistaa Saarioisten klassikkopizzojen tunnettuutta nuorten keskuudessa sekä käydä vuoropuhelua heidän kanssaan.
Messukeskus olikin muuttunut perjantain ja lauantain ajaksi melkoiseksi kokonaisuudeksi: päälavalla esiintyi suosittujen tubettajien lisäksi useita artisteja mm. Lukas Leon ja Aleksanteri Hakaniemi. Lisäksi oli muotinäytöksiä ja lauantaina Tubecon Video Awards, jossa jaettiin vuoden parhaille tubettajille palkinnot. Päälavan lisäksi alueella oli peliluola, digikortteli, muoti- ja kauneuskortteli sekä Meet&Greet-alue, jossa oli mahdollisuus tavata omia suosikkitubettajia.
Saarioisten ständi oli hienosti heti päälavan yhteydessä, yhdessä Ninjaradan kanssa. Ninjarata oli huippusuosittu kävijöiden keskuudessa, ja yksi Tubeconin huippuhetkistä koettiin Ninjaradalla - nimittäin kahden tubettajan Roni Bäckin ja Miklun välinen Ninja Challenge, jossa pojat ottivat mittaa toisistaan: kumpi suorittaisi Ninjaradan nopeammin? Kaksintaistelua saapui katsomaan niin iso porukka, että meinasi pizzan paisto keskeytyä, kun lapsia ja vanhempia pakkautui aivan paistopisteeseen kiinni. Fanikulttuuria siis parhaimmillaan!
Pääsimme maistattamaan klassikkopizzojamme suoraan pääkohderyhmällemme. Oli ilo huomata, että pizzamme maistuivat hyvin ja saivat hyvää palautetta. Jauhelihapizza oli ylivoimainen ykkönen myös nuorten kuluttajien joukossa. Pizzamme tunnettiin hyvin, mutta luultavasti saimme noin 11 000 maistajan joukosta myös monta uutta pizzan ystävää tapahtuman aikana.
Pääsimme myös mukaan faniselfieihin, koska Saarioisten äidit ovat tietysti niin cool. Ihan ei ole tuotekehittäjän työssä tällaiseen tottunut ja olimmekin alkuun ihan, että jaa mekö tähän kuvaan? Mutta hienot kuvat saatiin ja tyytyväiset äitifanit jatkoivat illan päätähtien eli tubettajien bongausta.
Osastollamme oli myös ”pizzapeli”, jossa sai valita suosikkitäytteet lempipizzaansa. Tästä me tuotekehittäjät saimme arvokasta tietoa tämän kohderyhmän makumieltymyksistä. Ja kenties uusia makumaailmoja tuleviin klassikkopizzoihin.
Kirjoittajina tuotekehittäjät Janna Oksanen ja Elina Yli-Hemminki