Joulun ikonisin elintarvikebrändi Saarioinen tutki suomalaisten erilaisia joulunviettotapoja ja tunnisti joukosta neljä pysyvämpää joulunviettäjätyyppiä. Suomalainen perinnejoulu elää vahvana vuodesta toiseen lähes 80 prosentilla, joka viides on avoin muutokselle. Jopa 82 prosenttia laatikkoruokia jouluna tarjoavista ostaa laatikot valmiina.
Saarioisten teettämän joulututkimuksen mukaan suomalaisten joulua kuvaa eniten perhekeskeisyys, herkullinen ruoka ja perinteisyys. Suomalaisia joulunviettäjätyyppejä erottaa asenne perinteitä kohtaan sekä tapa löytää tie joulutunnelmaan. Saarioinen tunnisti kuluttajatutkimuksestaan yhteensä neljä erilaista joulupersoonaa – rauhoittujat, suojelijat, rentoutujat ja uudistajat.
Suomalaisten yleisin joulutyyppi on perinteitä arvostava rauhoittuja
Enemmistö suomalaisista kuuluu joulutyypiltään rauhoittujiin. Rauhoittujille joulun ydin on pysähtymistä kiireen keskellä ja heistä valtaosalla on joulunvietossaan paljon aiemmilta sukupolvilta periytyneitä traditioita. Rauhoittujat eivät ota joulun tekemisestä paineita ja tekevät siksi keskivertoa vähemmän jouluvalmisteluja. Herkulliset, perinteiset jouluruoat ovat tärkeitä, ja yli puolet rauhoittujista uskookin, ettei oma joulupöytä ole muuttumassa.
– Rauhoittujien joulukausi keskittyy joulunpyhiin, jolloin he viihtyvät mieluiten itsekseen tai vain lähimpien perheenjäsenien seurassa. Jouluruokaa syödään vasta pyhinä, ja heidän pöydässään korostuvat klassikkoherkut eli kinkku sekä peruna- ja porkkanalaatikko, Saarioisen kuluttajakokemuksen johtaja Tia Yrjölä kertoo.
Toiseksi eniten Suomesta löytyy joulun suojelijoita, jotka ovat todellisia joulumielen lähettiläitä. Jouluvalmistelut aloitetaan ajoissa, ja tunnelmaa rakennetaan aktiivisesti pitkin kautta. Suojelijoiden joulupöydät notkuvat niin perinteisiä jouluruokia kuin oman perheen jouluisia vakioherkkuja.
Yli viidennes suomalaisista on avoimia muutoksille joulunviettotavoissaan
Joulua saatetaan viettää niin perheen parissa kuin ravintolassa. Lähes kolmannes rentoutujista tuo joulupöytään uusia makumaailmoja. Vuonna 2019 joulupöydissä tarjoiltiinkin klassikoiden lisäksi monelle uusia vaihtoehtoja, kuten bataattilaatikkoa. Uutta twistiä joulupöytään tuovat myös perinteisten laatikkojen tuunaus ja jouluruokien hävikin vähentäminen tuunaamalla. Reseptivinkkejä näihin löytyy tänäkin jouluna Saarioisten verkkosivuilta.
- Olemme halunneet kehittää reseptejä, joihin saa kätevästi käytettyä ylijääneet jouluruoat. Hyviä esimerkkejä ovat mm. perunalaatikosta tehdyt rieskat tai rosolli, joka taipuu myös herkulliseksi keitoksi, Yrjölä kertoo.
Avoimempaa ääripäätä edustavat myös uudistajat, jotka aktiivisesti kokeilevat erilaisia reseptejä ja uutuuksia. Uudistajat näkevät joulun loputtomana mahdollisuuksien keitaana ja yli neljännes heistä uskoo, että omasta joulupöydästä löytyy lähivuosina lisää kasvisvaihtoehtoja.
Joululaatikoita tarjoavista 82 % ostaa ne valmiina
Saarioisten äidit ovat valmistaneet joulupöydän antimia jo yli 60 vuoden ajan. Saarioinen on joulun valmisruokien markkinajohtaja sekä ylivoimaisesti vahvin joulun elintarvikebrändi suomalaisten kuluttajien mielissä. Ruoka on valtaosalle suomalaisista joulun kohokohta ja joulusesonki tekeekin vuosittain piikin Saarioisten laatikkoruokien kysyntään. Pelkästään joulukuussa suomalaisten rakastamia Saarioisten laatikoita myydään lähes kuusi miljoonaa rasiaa.
– Asenteet joulupöydän valmisruokavaihtoehtoja kohtaan muuttuvat yhä myönteisemmiksi. Vuonna 2019 toteuttamamme kyselyn mukaan jo 82 prosenttia laatikkoruokia jouluna tarjoavista ostaa laatikot valmiina. Valmiiden vaihtoehtojen käyttö helpottaa kiireistä arkea ja mahdollistaa kaikkien lempiruokien tarjoamisen joulupöydässä. Kuuntelemme Saarioisilla tarkasti kuluttajien toiveita ja uskomme, että laktoosittomien ja gluteenittomien tuotteiden lisääntyminen sekä eri kokoiset pakkaukset ovat osaltaan vaikuttaneet valmiiden vaihtoehtojen kasvavaan vetovoimaan, Yrjölä kertoo.
Lisätietoa:
Tia Yrjölä, johtaja, kuluttajakokemus, Saarioinen, tia.yrjola@saarioinen.fi, p. 050 593 2168