Haastoimme Saarioisten vähittäiskaupan myyntijohtaja Hannu Hostion kertomaan tavoista, joilla yritys toteuttaa Saarioisten strategiassa keskiöön nostettua asiakas- ja kuluttajalähtöisyyttä.
Tuleva kesä on monen tuoteryhmän tuotteissa paketoitu aivan uudella tavalla, ja Hostio sanoo odottavansa innolla palautetta.
Miten Saarioinen auttaa asiakasta menestymään? Miten se näkyy – joko Saarioisilla tai asiakkaan päässä?
Kaiken hyvän saavuttaminen lähtee luottamuksesta ja hyvästä yhteistyöstä asiakkaan ja meidän välillä. Autamme asiakasta menestymään omassa liiketoiminnassaan tuomalla ja tarjoamalla hyvin suunniteltuja, kuluttajaa innostavia ratkaisuja.
Ratkaisu voi olla tuote, tieto tai vaikka idea, joissa huomioidaan aina asiakkaan etu. Myös kuluttajan arkea helpottavat ratkaisut ja niiden toimeenpano ilahduttavat asiakasta.
Oma hyvä yhteishenkemme näkyy asiakkaan menestyksenä. Kun asiakas menestyy, niin mekin menestymme. Olemme oman tuoteryhmämme parhaita asiantuntijoita, ja tämä välittyy asiakkaalle.
Miten se on muuttanut vähittäiskaupan myynnin työtä Saarioisilla? Vai onko muutos enemmänkin ajattelutavassa?
Asiakkaiden strategiat ovat hyvin erilaisia. Asiakaslähtöisyys syntyy, kun ymmärtää, mitä kukin asiakas toiminnoillaan ja tekemisillään haluaa.
Tämä on muutos ajattelutavassa, mutta muuttaa samalla myynnin työtä. Yhteinen strateginen tekeminen on palkitsevaa ja innostavaa. Strategiset projektit yhdessä asiakkaan kanssa vaativat paljon, mutta onnistuessamme saavutamme yhdessä paremmat tulokset ja saamme kuluttajalle paremman asiakaskokemuksen.
Mikä saa asiakkaan ilahtumaan? Miten eri tavoin ilahdutatte asiakasta?
Asiakas ilahtuu, kun tarjoamme ratkaisuja, jotka auttavat häntä myynnin kasvattamisessa, ongelman selvittämisessä tai vaikka hänen saadessaan kuluttajapalautteen.
Esimerkiksi uusi hittituote, munakas, syntyi siten, että asiakas antoi meille munakkaasta tuoteaihion, ja teimme heille nopeasti muutamia vaihtoehtoja maistettavaksi. Näistä vaihtoehdoista päädyimme yhdessä nyt lanseerattaviin tuotteisiin ja uskon, että asiakkaamme on hurmaantunut tuotteista! Kiitän asiakasta hyvästä ideasta ja tuotekehitystämme nopeasta ja ketterästä toiminnasta.
Toisaalta pienetkin korjausliikkeet parempaan tekemiseen voivat ilahduttaa.
Kerrotko esimerkin tilanteesta, jossa olet ollut toiminnastanne erityisen ylpeä?
Vuoden suurin ruokajuhla on joulu. Joulun kokonaisuuden hoitaminen koko henkilöstömme voimin vaatii saumatonta yhteistyötä, paljon voimavaroja ja suunnittelua joka vuosi. Hyvä toimitusvarmuus joulunakin on meille kunnia-asia.
Yhtä innokkaasti odotan palautteita tulevan kesän kokonaisuudesta. Kesä on hienosti nidottu yhteen monen tuoteryhmän tuotteesta aivan uudella tavalla.
Miten lähdette parantamaan kuluttajan tyytyväisyyttä Saarioisiin, tai ilahduttamaan häntä?
Kuluttaja kokee tyytyväisyyden ensisijaisesti maukkaiden tuotteidemme kautta. Valmisruokatuotteemme täyttävät tänä vuonna 60 vuotta ja haluamme vaalia perinteitä. Uudistuminen oikeassa mittakaavassa yllättää kuluttajan iloisesti. Kesän uutuus vegemajoneesi onkin hyvä esimerkki kuluttajaa ilahduttavasta tuotteesta, joka vastaa nykytrendiin.
Mikä on oma suosikkiherkkusi Saarioisten tuotteista, jota kuluttajat eivät ole oikein löytäneet?
Pidän erityisesti Saarioisten lämmitettävistä puuroista. Haudutamme puuroja pitkään, jotta niistä tulee erinomaisen makuisia. Kuitenkin vain 20 % eli vain joka viides kuluttaja syö puuroja. Nykyiset käyttäjät ostavat niitä usein, mutta suuri määrä ei ole vielä löytänyt tuotteita.
Toimme lämmitettävät puurot markkinoille kesäjaksolle muutama vuosi sitten. Olikin mukavaa yllättää ja tuoda erilainen tuote asiakkaan kesävalikoimiin, kun kaikki muut puhuivat grillimakkaroista.
Entä suosikkiruokatuunausvinkkisi?
Kesälle on tulossa hyvä yhdistelmä Street Food -tuotteita ja olen valmiina tekemään maukkaita hampurilaisia. Maukas kokonaisuus syntyy esimerkiksi Burgerpihvi originalista, Cole slaw salaatista, Tomaattisalsasta ja hyvästä sämpylästä. Grilli kuumeneekin meidän kotiterassilla usein ensi kesänä. Suosittelen!
Kuvassa Saarioisten tuotepäällikkö Laura Hiltunen, vähittäiskaupan myyntijohtaja Hannu Hostio ja osto- ja myyntipäällikkö Janne Vuorinen, Kesko.