Vuosi 2024. Aurinko nousee idästä, laskee länteen ja käki kukkuu, kuten aina ennenkin. Mutta hei, ei siinä ole koko totuus, onhan nyt jotain tässä tapahtunut, eikös vain? No on kyllä, tässä muutamia nostoja kuluvan vuoden osalta:
- Saarioisten oman toiminnan hiilipäästöt laskivat merkittävästi.
- Vuoden 2024 alusta olemme hankinnassa siirtyneet pelkästään MSC-sertifioituun tonnikalaan.
- Märkälujakartonki puurojen ja keittojen pakkauksiin.
- Huittisten tehtaan hiilipäästöt nollaan 1.3.2024 alkaen.
- Järjestämiemme kuljetusten siirtymä kohti ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja jatkuu.
- Huolellisen testauksen jälkeen olemme löytäneet materiaalit, joiden avulla pystymme vähentämään vuositasolla pizzojen pakkaamiseen käytettävää muovia.
Ja myönteisten hankkeiden lista vaan kasvaa, kun kesä etenee.
Kesän uutuustuotteista olemme saaneet hyvää palautetta raastesalaattien uusista pakkauksista, joissa brändin sivunäkyvyyttä on tehostettu. Lisäksi uudet, markkinan nopeimmat Good to Go- nuudelisalaatit on otettu hienosti vastaan ja näkyvät kaupallisissa toimenpiteissä kautta maan. Saarioisten keitot ovat nousseet myös mukavasti asiakkaidemme toimenpiteisiin. Olipa sitten kyse ketjun tai myymälän kampanjasta, Suomen myydyimmät keittomme sopivat hienosti kuluttajan mielenkiinnon herättämiseksi.
Saarioisten organisaatiomuutoksen johdosta eri liiketoiminnot ovat saaneet hiljalleen voimaa omaan tekemiseensä, ja esimerkiksi Vk-myyntikentän ja Makuratkaisujen yhteistyö on entistä tiiviimpää. Tämä näkyy muun muassa ohittamattomina tuote-esillepanoina eri kaupparyhmien edustamissa myymälöissä.
Suomen ruokapuolen vähittäiskauppa on menossa kohti personoidumpaa valikoimaa ja kohdennetumpaa markkinointia. Tämä kirittää meitä kehittämään toimintaamme jokaisella osa-alueella, jokaisen meidän vastuualueellamme. Onko jotain, mikä ei muuttuisi seuraavan kymmenen vuoden aikana? Niinpä. Tekoäly tekee nyt kovasti tuloaan. Uudet kansainväliset regulaatiot haastavat laatukriteereiden suhteen. Toimintavarmuus poikkeustilanteissa vaatii jatkuvaa hereillä oloa.
Lopulta, jatkuva parantaminen ja erinomainen tekeminen on kulttuurikysymys. Se vaatii jokaiselta työntekijältä omistautumista yhteisiin tavoitteisiin ja halua oppia ja kasvaa ammatillisesti. Kun kaikki organisaation tasot työskentelevät yhdessä näiden periaatteiden mukaisesti, on mahdollista luoda kestävää arvoa sekä Saarioiselle että asiakkaillemme.
Blogin on kirjoittanut Saarioisten asiakaskokemuksesta vastaava johtaja Jussi Sivunen.