Mainonta oli alkuaikoina pitkälti menekinedistämistä. Tunnettuuden edistäminen edellytti informatiivista tuotteista viestimistä ja ahkeraa jalkautumista myymälöihin ja erilaisiin tapahtumiin.
VUOSIKYMMENET KUKON ASKELEISSA - LOGON HISTORIA
Kukko asteli aikoinaan Sahalahdella Saarioisten tallin tuuliviirissä, vellikellotapulin päällä. Taiteilija Orvo Raatikainen loi siitä ikonin Saarioisten kanalan hinnastoon jo vuonna 1954. Muutamaa vuotta myöhemmin kukko esiintyi eines- ja säilykeruokatuotteiden hinnastossa. 1960-luvulla kukkoa alettiin ehostaa toden teolla. Heltta ja nokka pyöristyivät, pyrstöstä tuli runsaampi ja maha nousi ponnekkuutta uhkuvaksi rintakehäksi. Syntyi Saarioisten tavaramerkki, Kulta-Kukko. Pisimpään käytössä ollut logo luotiin 1970-luvulla. Nykyinen, vuonna 2003 käyttöön otettu logo henkii edelleen Saarioisten perusarvoja: perinteiden kunnioittamista, pysyvyyttä, ylpeyttä omasta osaamisesta – ja hyvää ruokaa. Ilmoittihan jo aikoinaan kukon alla sijainnut vellikello työntekijöille ruokatunnin alusta.
Varsinainen mainososasto Saarioisille perustettiin 1950–60-lukujen taitteessa ja siellä työskenteli aluksi kolme henkilöä: mainospäällikkö, taiteilija ja sihteeri. Osastolla keksittiin Kulta-Kukko-tuotemerkki ja suunniteltiin muun muassa reseptivihkosia, hinnastoja, tuotekuvastoja ja messu- ja myymälärekvisiittaa. Myös pakkaussuunnittelu ja erilaisten tuotenimien miettiminen kuuluivat mainososaston tehtäviin.
Saarioinen oli yksi ensimmäisistä televisiomainostajista Suomessa, ja ensimmäinen filmi syntyi vuonna 1963. Tuttu loppujingle ”Saarioisten” sävellettiin 1967 esitettyyn mainosfilmiin. Sävelmä hyväksyttiin vuonna 1997 Guinnessin ennätystenkirjan englanninkieliseen versioon pisimpään käytössä olleena yritysbrändin tunnusmusiikkina.
Mainonta on alkuajoista lähtien ollut mieleenpainuvaa ja sillä on saavutettu useita palkintoja.
”ÄITIEN TEKEMÄÄ RUOKAA” JA SAARIOISTEN HIEKKALAATIKKOMAINOS JÄIVÄT LÄHES KOKO KANSAN MIELEEN
Saarioisten brändiä on rakennettu kunnianhimoisesti 2000-luvulla. 1970-luvulla luotu "Puhtaasta luonnosta, hyvää valmista ruokaa" -slogania oli pyritty vahvistamaan jo vuosikymmeniä. Vuonna 2005 markkinoinnin linja uudistettiin ja sen seurauksena syntyi yksi suomalaisen mainoshistorian tunnetuimpia sloganeita, "Äitien tekemää ruokaa". Kampanja nosti esille ihmiset tuotteiden takana. Naisvaltaisella alalla nämä olivat pääasiallisesti äitejä - heitä samoja, jotka kotonakin laittoivat ruoan. Äitien tekemää ruokaa -mainoskampanja palkittiin useilla mainosalan palkinnoilla vuosina 2005-2006. Kampanja sai kiitosta sen kyvystä nostaa saarioislaisten ammattiylpeyttä ja tehdä valmisruokien käyttamisestä hyväksytympää. Vuonna 2007 Saarioisten Meidän äiti tekee teidän äitien ruoat -mainos voitti MTV3:n kilpailun kaikkien aikojen parhaasta suomalaisesta televisiomainoksesta ja myöhemmin lukuisia muita palkintoja. Edelleen 20 vuotta myöhemmin lause yhdistetään Saarioisiin ja valmisruokaan.
KYLLÄ KLASSIKON TUNNISTAA
Saarioinen uudisti klassikkoannosateriat vuonna 2018. Tämän mahdollisti Sahalahdelle tehty merkittävä laajennusinvestointi. Uudistuksen myötä tuotteiden rakenne ja maku paranivat entisestään. Samanaikaisesti uudistettiin pakkausdesign, ja Saarioinen luopui mustan muovin käytöstä annosaterioissa.
Palapaistia, poronkäristystä ja muita klassikoita mainostava ”Kyllä klassikon tunnistaa” -mainosfilmi voitti ensimmäisenä Saarioisten mainoskampanjana useita merkittäviä kansainvälisiä palkintoja.
Saarioinen – A Classic You Can Count On
Cresta - Hopea 10/2021
Film craft - (Outstanding Sound Design)
Cresta - Pronssi 10/2021
Film craft (use of music)
Clio Awards – Hopea 04/2021
Film Craft (Music - Adapted)
Clio Awards - Pronssi 04/2021
Film Craft (Sound Design)
New York Festivals Advertising Awards - Hopea 05/2020
Film Craft - Sound Design/Use of Sound
New York Festivals Advertising Awards – Hopea 05/2020
Film Craft - Best Use of Music
Voitto - Grand Prix 03/2020
Voitto - Best Music and Sound Design 03/2020
Eurobest Silver - Film Craft 12/2019
Epica Awards Gold - Best use of Sound 11/2019
ADC Awards - Kulta 11/2019